En Esch – Dance Hall Putsch
Of all the characters gravitating around «the KMFDM experience,» En Esch (Nicklaus Schandelmaier) is certainly the most eclectic and over-the-top. A key element of what is considered by many the golden age of the band, he also boasts a solo career characterized by a few chronologically scattered records, linked together by his ability to switch between genres and from the serious to the facetious.
De todos los personajes que gravitan en torno a “la experiencia KMFDM”, En Esch (Nicklaus Schandelmaier) es sin duda el más ecléctico y exagerado. Elemento clave de lo que muchos consideran la época dorada de la banda, también cuenta con una carrera en solitario caracterizada por unos cuantos discos cronológicamente dispersos, unidos entre sí por su habilidad para pasar de un género a otro y de lo serio a lo jocoso.
Reggae, disco-music, EBM, industrial metal, dub music are just some of the sonic territories he touched. In addition, after leaving the German-American band he collaborated with the Slick Idiot project, participated in the superband Pigface, played with Mona Mur and took part in some recent albums by Pig, another former KMFDM member.
Reggae, música disco, EBM, metal industrial, música dub son sólo algunos de los territorios sonoros que tocó. Además, tras dejar la banda germano-americana colaboró con el proyecto Slick Idiot, participó en la superbanda Pigface, tocó con Mona Mur y colaboró en algunos discos recientes de Pig, otro antiguo miembro de KMFDM.
Now after some years from his last output Trash Chic he returns with Dance Hall Putsch, a 12-track collaboration with members of Lords of Acid, Pigface, Hanzel und Gretyl, Pig, Günter Schulz and others. Here we find again his eclectic style, but informed by current real events that permeate the work with a somewhat more serious undertone. War and the suffering of innocents are the main themes of the album.
Ahora, después de algunos años desde su última producción Trash Chic, vuelve con Dance Hall Putsch, una colaboración de 12 pistas con miembros de Lords of Acid, Pigface, Hanzel und Gretyl, Pig, Günter Schulz y otros. Aquí encontramos de nuevo su estilo ecléctico, pero informado por acontecimientos reales actuales que impregnan el trabajo con un matiz algo más serio. La guerra y el sufrimiento de los inocentes son los temas principales del álbum.
Get Lost sets the tone with Vas Kallas’ vocal delivery and the gloomy atmosphere enhanced by doom-tinged guitar riffs, crawling rhythms ready to explode in sharp refrains. The following I’m So Sick sees the help of Lords of Acid in a dance number with pumping synth-lines and bass sounds where ethereal female vocals and En Esch’s prowling voice perfectly mix.
Get Lost marca la pauta con la voz de Vas Kallas y la atmósfera sombría realzada por riffs de guitarra de tintes catastrofistas, ritmos rastreros listos para estallar en cortantes estribillos. El siguiente tema, I’m So Sick, cuenta con la ayuda de Lords of Acid en un número de baile con líneas de sintetizador y sonidos de bajo, en el que se mezclan a la perfección voces femeninas etéreas y la voz merodeadora de En Esch.
If You Don’t Know Me, You Cannot Judge Me sounds like something from mid-90’s KMFDM and that’s totally a good thing: ultra-heavy beat style with crawling electronics and steady guitar-loops, while Eden is a moody duet with Gabriel Lennox underlined by beautiful techno-pop melodies and strong bass-lines. Push returns to old-school KMFDM moments with Pig, Lords of Acid, Lennox and of course En Esch himself; maybe a little bit monotonous with its looping refrains and lines, but nevertheless well executed and engaging.
If You Don’t Know Me, You Cannot Judge Me suena como algo de KMFDM de mediados de los 90 y eso es totalmente bueno: un estilo de ritmo ultrapesado con electrónica arrastrada y bucles de guitarra constantes, mientras que Eden es un dueto irritante con Gabriel Lennox subrayado por bellas melodías tecno-pop y fuertes líneas de bajo. Push vuelve a los momentos KMFDM de la vieja escuela con Pig, Lords of Acid, Lennox y, por supuesto, el propio En Esch; quizás un poco monótono con sus estribillos y loops, pero no obstante bien ejecutado y atractivo.
The other half of the album is more experimental: Wahrhaftige Täuschung is a noir-electro piece with early 90’s influences, Wumms a blipping and acid house-tinged lucid dream and Do It another electronic pastiche in slow motion and seductive female vocals.
La otra mitad del álbum es más experimental: Wahrhaftige Täuschung es una pieza noir-electro con influencias de principios de los 90, Wumms un sueño lúcido blipping y acid house y Do It otro remake electrónico a cámara lenta y seductoras voces femeninas.
The last part is characterized by tracks like the dub experiment Epic where En Esch and Lords of Acid cover Faith No More with interesting if somewhat mixed results, and the finale World of Deceit, a surprisingly emotive moment where En Esch’s clean vocals move among elegant liquid sounds, captivating orchestrations and rhythmic marches.
La última parte se caracteriza por temas como el experimento dub Epic, en el que En Esch y Lords of Acid versionan a Faith No More con resultados interesantes aunque algo desiguales, y el final con World of Deceit, un momento sorprendentemente emotivo en el que las voces limpias de En Esch se mueven entre elegantes sonidos líquidos, cautivadoras orquestaciones y marchas rítmicas.
Dance Hall Putsch is probably the most cohesive En Esch work to date, albeit strongly characterized by his love for experimentation and different moods. Less playful than in the past, but not morose or too self-conscious, it takes the best from the many musicians here involved. Not everything is perfect, but nothing is horrible, and listening to tracks like If You Don’t Know Me, You Cannot Judge Me and Push makes one wonders what KMFDM would sound like today with En Esch return – unfortunately not something that is very likely to ever happen.
Release date: September 27, 2024.
Text by: Davide Pappalardo.
Dance Hall Putsch es probablemente el trabajo más cohesivo de En Esch hasta la fecha, aunque fuertemente caracterizado por su amor por la experimentación y los diferentes estados de ánimo. Menos juguetón que en el pasado, pero no irritante ni demasiado cohibido, saca lo mejor de los muchos músicos aquí implicados. No todo es perfecto, pero menos todavía horrible, y escuchando temas como If You Don’t Know Me, You Cannot Judge Me y Push hace que uno se pregunte cómo sonaría KMFDM hoy con el regreso de En Esch – desafortunadamente no es algo que sea muy probable que ocurra nunca.
Publicado el 27 de septiembre de 2024
Texto: Davide Pappalardo.
Deja una respuesta
Lo siento, debes estar conectado para publicar un comentario.