Gianluca Becuzzi – The Child And The Abyss [Luce Sia]
Music as a voyage, a journey through sounds, concepts, experiences, personal and universal struggles, victories, loses. Music as art and not a mere commercial commodity, as a way to explore one’s career and life, to trascend – and at the same time accept – mortality.
La música como travesía, un viaje a través de sonidos, conceptos, experiencias, luchas personales y universales, victorias, derrotas. La música como arte y no como mera mercancía comercial, como forma de explorar la propia carrera y la vida, de trascender -y al mismo tiempo aceptar- la mortalidad.
These are some considerations that come to mind while listening to Gianluca Becuzzi’s last effort The Child and The Abyss published on Luce Sia. This work celebrates 40 years of activity in the “subterranean world of music”, and in order to that it employs many musical and thematic elements dear to the Italian artist.
Estas son algunas consideraciones que me vienen a la mente mientras escucho el último esfuerzo de Gianluca Becuzzi, The Child and The Abyss, publicado en Luce Sia. Este trabajo celebra 40 años de actividad en el «mundo underground de la música», y para ello emplea numerosos elementos musicales y temáticos muy queridos por el artista italiano.
So, it’s no surprise the fact that we find here reworks and reinterpretations of his own songs and even cuts from other artists whom influenced his music. Where The Grass Grows High, Evening Star and If The Crows Are Hungry come from his solo career, Carnalia and Red Latex Jesus are from his tenure with Limbo while Her Cold Lips is track from Noise Trade Company. Children Of God covers Swans, Venus In Furs/We Will Fall recreates two classics from Velvet Underground and The Stooges as something new and very personal.
Así, no es de extrañar que encontremos aquí reelaboraciones y reinterpretaciones de sus propias canciones e incluso cortes de otros artistas que influyeron en su música. Where The Grass Grows High, Evening Star e If The Crows Are Hungry proceden de su carrera en solitario, Carnalia y Red Latex Jesus son de su etapa con Limbo, mientras que Her Cold Lips es un tema de Noise Trade Company. Children Of God versiona a Swans, Venus In Furs/We Will Fall recrea dos clásicos de Velvet Underground y The Stooges como algo nuevo y muy personal.
The Intro is a shamanic evocation via collision of sharp dissonances, militant drums and mesmerizing drones, a chaotic mantra that guides us toward Where The Grass Grows High; here we find a new version of the track where the droning dark ambient of the original becomes a drone-metal affair close to Swan and Godflesh in its execution and delivery. The rhythmic and obsessive composition introduces the ritualistic nature of the whole experience.
La Intro es una evocación chamánica a través de la colisión de agudas disonancias, tambores militantes y drones hipnotizantes, un mantra caótico que nos guía hacia Where The Grass Grows High; aquí encontramos una nueva versión del tema donde el droning dark ambient del original se convierte en un drone-metal cercano a Swan y Godflesh en su ejecución y entrega. La composición rítmica y obsesiva introduce la naturaleza ritualista de toda la experiencia.
Carnalia forfeits its original dark-electro tendencies in favor of post-punk innuendos, strong drumming and majestic guitar distorsions. Despite the changes, the main atmosphere is not so different from the past. Evening Star becomes a more skeletal song, based on inquisitive drums and repetitive vocal chants. If the original was an exercise in minimal soundscapes, here we feel a sense of urgency.
Carnalia renuncia a sus tendencias dark-electro originales en favor de insinuaciones post-punk, una fuerte batería y majestuosas distorsiones de guitarra. A pesar de los cambios, la atmósfera principal no difiere tanto del pasado. Evening Star se convierte en una canción más esquelética, basada en una batería inquisitiva y cantos vocales repetitivos. Si el original era un ejercicio de paisajes sonoros minimalistas, aquí lo sentimos como una sensación de urgencia.
If The Crows Are Hungry is something totally new, the IDM/ambient of the original track is supplanted by monolithic drones and slow rhythms underlined by beatiful guitar melodies and soulful vocals. This is one of the strongest moments in one of Becuzzi’s best works to date. Children Of God respects but doesn’t worship the original from Swans: here the song is rendered as something driven not by keys and female chants, but by droning distortions, robust kicks and spectral deliveries. The result is not less intimate, but Becuzzi translates the whole experience as his own.
Si The Crows Are Hungry es algo totalmente nuevo, el IDM/ambient del tema original es suplantado por drones monolíticos y ritmos lentos subrayados por bellas melodías de guitarra y voces conmovedoras. Es uno de los momentos más fuertes de uno de los mejores trabajos de Becuzzi hasta la fecha. Children Of God respeta pero no rinde culto al original de Swans: aquí la canción se presenta como algo impulsado no por teclas y cánticos femeninos, sino por drones distorsionados, golpes robustos y entregas espectrales. El resultado no es menos íntimo, pero Becuzzi traduce toda la experiencia como propia.
Venus In Furs/We Will Fall is probably the most interesting piece of the album. Here the already droning and quite revolutionary track from The Stooges and the iconic psychedelic song from The Velvet Underground are fused into a diffent beast altogether; the menacing but restrained movement slowly slithers until it reaches grandiose guitar refrains. Elements from both tracks are taken, transformed and revisited as something new.
Venus In Furs/We Will Fall es probablemente la pieza más interesante del álbum. En ella, el ya de por sí ambiental y bastante revolucionario tema de The Stooges y la icónica canción psicodélica de The Velvet Underground, se funden en una bestia totalmente distinta; el movimiento amenazador pero contenido se desliza lentamente hasta alcanzar estribillos de guitarra grandiosos. Elementos de ambos temas son tomados, transformados y revisitados como algo nuevo.
A retrospective can be a very risky affair. The chances that an artist can be overindulgent and/or butcher his own work are real, and it has happened in the past. Luckily, this is not the case at all. Actually, this is one his strongest work to date and it shines in its reworking of both Becuzzi’s tracks and other people endeavours. Why is that? Well, probably one has to think about the artist approach toward music as an entity and medium. The track, any track, is something more than a dispensable product linked to just a moment, an album, an artist. It becomes part of a universal cultural memory, a collective archive, and it is part of a flux that changes with time. So, Becuzzi reworks these tracks with respect but without fear or reverence, because they are part of his own life as well as the life of listeners from around the world. Music as art that goes beyond the singular artist, project, label and even beyond one’s life and time.
Release date: October 30th, 2024.
Text by: Davide Pappalardo.
Una retrospectiva puede ser algo muy arriesgado. Las posibilidades de que un artista se exceda y/o destroce su propia obra son reales, y ya ha ocurrido otras veces. Por suerte, este no es el caso. De hecho, este es uno de sus trabajos más sólidos hasta la fecha y brilla en su reelaboración tanto de temas del propio Becuzzi como de otros artistas. ¿Por qué? Bueno, probablemente haya que pensar en el enfoque del artista hacia la música como entidad y medio. El tema, cualquiera de las pistas, es algo más que un producto prescindible vinculado sólo a un momento, a un álbum, a un artista. Pasa a formar parte de una memoria cultural universal, un archivo colectivo y es parte de un flujo que cambia con el tiempo. Así pues, Becuzzi reelabora estos temas con respeto, pero sin miedo ni reverencia, porque forman parte de su propia vida y de la vida de los oyentes de todo el mundo. La música como arte que va más allá del artista, del proyecto, de la discográfica e incluso de la vida y el tiempo de cada uno.
Fecha de lanzamiento: 30 de octubre, 2024.
Texto: Davide Pappalardo.
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